tisdag 29 maj 2012

Köttfärspaj!

Igår kväll provade jag att för första gången göra en LCHFpaj. Jag har tidigare gjort pajer med äggbotten men nu hittade jag på ett eget recept på LCHF vänlig pajbotten. Receptet räcker till 4 port.


Pajdeg
50 g smör
1 msk fiberhusk
1 msk pofiber
1,5 dl mandelmjöl
0.5 dl kokosnötsmjöl
1/2 tsk salt
1 ägg


Lägg allt i matberedaren och kör tills allt gått ihop sig. Tryck ut i en smord form 20-22 cm. Förgrädda i 200g 7-8 minuter. Under tiden gör du fyllningen.


Fyllning
300 g färs
1/2 rödlök
2 stora vitlöksklyftor
1 msk oregano
1-2 msk balsamvinäger
4 soltorkade tomater i olja
1/2 dl färsk basilika
1/2 paket fetaost
kokosfett till stekningen
salt o peppar


Bryn färsen i kokosfett, ha i finhackad rödlök och vitlök. Krydda med oregano, balsamvinäger, soltorkade tomater, basilika plus salt o pepper. Låt allt puttra en stund tills balsamvinägern har kokat in i färsen.
Ta ut pajskalet ur ugnen och ha i fyllningen och smula över fetaosten.


Äggstanning
2 ägg 
1/2 dl creme fraiche
2 dl grädde
salt och peppar


Vispa ihop allt och häll över pajen. Kör in pajen i mitten av ugnen i c:a 20 minuter. Servera pajen med en fräsch sallad. 
Jag återkommer med vad jag tyckte om pajen, vad äter Ni ikväll?


Kram C

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det är så gott med LCHFpaj! Och LCHFdeg är mycket godare än vanligt! I min smak i all fall!
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Lana: Jag håller med dig, lchf-degen var så mycket godare än vanlig. Min man älskade pajen och sa flera gånger att den var bättre än vanlig paj!

Ha en fin kväll du med!

Kram C

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag har inte testat LCHF-pajdeg ännu. Ska göra det vid tillfälle.

Mitt liv som fru L sa...

Erika: Gör det, så gott var det!

Kram C