måndag 9 januari 2012

Recept!

På grund av önskemål om mer recept och matbilder på bloggen av min bloggläsare S, så ska jag dela med mig att min Kycklingcurry gryta!
Receptet räcker till 4-6 personer, beroende på hur glupsk man är ;)

4 Kycklingfileèr
2 små gula lökar
3 stora vitlökslkyftor
3 morötter
1 litet blomkålshuvud, mitt var på 600g
1 stor röd paprika
1-2 msk curry pulver
1 rågad msk röd currypasta
1 kyckling buljongtärning + 4 dl vatten
1 burk kokosmjölk med 28% fetthalt, min är köpt på lchfbutiken.se Kör på en så fet variant som möjligt.
2 dl grädde
salt och peppar
smör och kokosfett/olja till stekning

Börja med att skär kyckling i så stora eller små bitar som ni vill. Stek på kyckling i smör/kokosfett och krydda med salt och peppar. Under tiden hackar du lök, vitlök och morot. När kycklingen fått färg har du på hälften av curry pulvret och hälften av den röda currypastan, jag tycker kyckligen får en godare smak av det! Rör runt och ta sedan upp kycklingen. Ta i lite mer smör och kokosfett och fräs på löken, vitlöken och morötterna tills det fått lagom med färg, ha sedan i resten av curry pulvret och den röda currypastan, rör runt så allt blandar sig. I med kycklingbuljontärningen, vattnet, burken med kokosmjölken, grädden plus lite salt och peppar. Låt koka i c:a 15, ha sedan i kycklingen och koka ytterligare 5-10 minuter. Sedan har jag i blomkålen och kokar 5 minuter, vill ha det med lite tuggmotstånd, sist har jag i paprikan. När paprikan gått i grytan tar jag grytan från värmen, rör runt lite sen är det klart! Jag gör ofta denna gryta dagen innan, låter den stå i kylen över natten, så att smakerna ska sätta sig ordenligt. Sen tar jag fram grytan och värmer på den dagen efter och då brukar jag ha i blomkålen och paprika då i stället. Vi äter denna gryta oftast med ris men även med pasta, eller bara som en soppa med en klick creme fraiche, kör du LCHF ta en klick smör eller creme fraiche/fet yoghurt till och slopa riset eller pastan! Vill ni krydda mer är det bara att göra det, alla vill vi ha olika starkt. Om jag vill ha extra starkt krämar jag på med chili eller sambal oelek. Det går självklart alldeles utmärkt att köra med lightvarianter på både grädden och kokosmjölken. Dock förespråkar jag fetare produkter!
Väldigt god och kryddig curry gryta, perfekt när det är kallt ute!

Inga kommentarer: