tisdag 28 februari 2012

Rostbröd och torkställning ;)

Jag bakade ett LCHF-rostbröd igår, det var ett recept som jag hittat på nätet och som jag nu gjort om lite. Jag tycker att ni som kör med LCHF verkligen ska prova detta. Åt två skivor till frukost med smör, phillaost och salami, jättegott var det!

LCHF- rostbröd  c:a 20 skivor
1.5 dl mandelmjöl
1.5 dl kokosnötsmjöl
6 dl riven ost
7 ägg
3 tsk bakpulver
2.25 msk fiberhusk
9 msk bakepro

Blanda de torra ingredienserna ha sedan i äggen och osten. Rör noga och låt stå 10 minuter. Häll smeten i en bakplåsklädd 1.5 liters brödform, jämna till ytan med en blöt sked. Grädda i 225 grader i 20 minuter, lägg sedan på folie de sista 10 minuterna så att ytan på brödet inte bränns. Efter 10 minuter stänger du av ugnen men låt brödet stå inne på eftervärmen c:a 10-15 minuter. Ta ut och låt svalna under bakduk. Vill du ha en krispigare yta på brödet låt svalna utan bakduk. Skär i skivor och frys in, jag fick det till 18 skivor.

Tydligen vet inte M var vår torkställning är eftersom han använder grinden
i köket till samma syfte...Hmm män i bra konstiga. Vet inte om jag gillar det
här nya sättet att hänga kläder på...Eller så är det M sätt att visa någon ny
form av inredningstil, jag vet inte om jag vill veta heller! ;)

Inga kommentarer: