måndag 21 januari 2013

Blomkålssoppa med sting toppad med trattisar och avokado

Ibland blire bara så bra av en ren slump och med få ingredienser! Det gillar jag! En krämig och god soppa med smörstekta trattisar och avokado. Precis när jag lagt ner den tärnade avokadon i soppan...så tänkte jag...fifan så äckligt med varm avokado. MEN det vart helvittis så gott :)

Blomkålssoppa med sting             2 port

300 g blomkål
1.5 dl purjolök
1 buljongtärning + 6 dl vatten
1 rågad tsk sambal oelek
1 dl grädde
salt o peppar
smör o olivolja

Topping

Trattkantareller
avokado
smör

Hacka blomkål och purjolök, fräs på det i en kastrull med smör och olivolja. Jag tycker det är gott att blanda smör och olivolja när jag steker mat. När blomkålen och purjon fått lite färg ha i sambal oelek, fräs på lite och ha sedan i buljongtärning, vatten och grädde. Koka allt på låg värme 7-10 minuter. Mixa sedan soppan slät och smaka av med salt och peppar. Jag saltade inget utan pepprade bara. Smörstek trattisarna och tärna avokadon. Häll upp soppan i djup tallrik och strö över svamp och avokado! Ät och njut :)
Detta var så gott, Ni anar inte! Prova vettja :)
Ha det så bra allihopa! Miss ya <3
Kram C

8 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm...gott!
Hoppas du har det bra där borta i värmen! Här är det svinkallt! Riktig Ryssvinter!
Kram kra
//Lana

Unknown sa...

Ser ljuvligt ut!
Soppa är precis vad vi behöver här i kylan....
Jag gjorde en broccolisoppa idag ;)
Kjaaam <3

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna i Alperna sa...

Låter ju jättegott!
Kram:)

cosmoscatten sa...

Ser gott ut :) har aldrig ätit blomkålssoppa faktiskt, får prova mån gång. Njut av värmen du, här har vi precis köpt ett extra element! Kram

monkan sa...

Avokado kan överraska!
Blomkåls- och purjosoppa är en favorit här hemma!
Kram /M

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Tack för inspirationen, jag gjorde en jättegod blomkålssoppa med avokado i igår! :-)

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vad gott och värmande det ser ut! Sugen på soppa nu, speciellt en krämig blomklssoppa :)