onsdag 17 oktober 2012

Pizza en helt vanlig måndag

Japp, igår eller ja i förrgår om jag ska vara korrekt prova jag LCHF pizza. Den så kallade "pizza bottnen" föll inte fru L i smaken, men jag vill ändå dela med mig av receptet, för jag tror att ni kanske kan gilla det. Receptet är hämtat från Åse 

LCHF-pizza                    1 plåt

4 dl mjölk
4 ägg
100 g smakrik ost
4 msk fiberhusk
3 dl pofiber
4 tsk bakpulver
4 krm salt

Sätt ugnen på 200 g. Värm mjölken så den blir ljummen. Vispa ihop riven ost, ägg och mjölk. Blanda de torra ingredienserna och rör ihop det med äggsmeten till en deg. Häll ut på en bakplåstklädd plåt och bred ut degen med en lätt fuktad slickepott. Låt svälla 10 minuter. Grädda därefter botten i mitten av ugnen i 15 minuter.
Såhär såg min pizza botten ut efter gräddning. Jag hade halverat receptet. Jag lät botten svalna lite innan jag hade på fyllningen...
Passerade tomater som jag kryddat med salt, peppar, oregano och vitlökspulver.
Tonfisk, skinka, rödlök, champinjoner, basilika, mozzarella och riven ost!
Pizza 1 före gräddning
Skinka, champinjoner, basilika, mozzarella, riven ost samt lite svartpeppar. Efter gräddning såg pizzan ut såhär:
Som sagt jag gillade inte botten men toppingen var jättegod :)
Pizza 2 före gräddning
Tonfisk, massa rödlök och ost. Efter gräddning såg pizza 2 ut såhär:
Jag älskar kombon tonfisk och rödlök! Till hade jag isbergssallad, tomat och
gurka! Ibland blir jag galet sugen på just isbergssallad. Annars är favoriten
rucolla!
Kanske är det någon som vill prova detta! Hojta i så fall till och berätta vad ni tyckte!


Kram C





3 kommentarer:

Sonja Kidron sa...

Både låter och ser jättesmaskigt ut!! :)
Gillar också kombon tonfisk och rödlök, mums!!

Ha en underbar dag!
Kram Sonja

Unknown sa...

ser smarrigt ut men jag har svårt för pofiber.....fortsätter nog med "min" variant på pizzabotten m ägg, parmesan o fiberhusk ;)

Mitt liv som fru L sa...

Sonja: Mmm visst är det gott med tonfisk och rödlök! Kram fina du <3

Fröken Nilssons kök: Håller med dig om pofiber. Som sagt nästa gång gör jag pizza med bara topping! Det är bara att inse att LCHF-bröd eller bakverk aldrig smakar som den "riktiga varan" och då kan det va för mig.

Kram C <3