måndag 22 oktober 2012

Gudomligt god soppa

I dag fick jag ett ryck när jag stod och skalade räkor...Blev väldigt sugen på räksoppa så då gjorde jag en egen räkbuljong...Very många vuxenpoäng på det ;)
Jag fräste på lök och persiljestjälkar i smör sen i med räkskal, tomatpurè och vitvinsvinäger. Fräs på en stund till ha sedan i vatten så att det precis täcker skalen, ha i lite vitpepparkorn. Koka på låg värme i 15 minuter, sila av, Klart!
Gillar man en soppa med kraftig räksmak, då gillar man detta!
Soppan gjorde jag såhär: Stek på lök och lite purjolök. Efter en liten stund ha i några klyftade cocktailtomater. När allt fräst på ha i 2.5-3 dl räkbuljong. Salta och peppra, koka några minuter. Ha sedan i 2-3 msk creme fraiche och 1/2 dl grädde (går att göra mejerifri, ta kokosmjölk), låt koka 10 minuter utan lock på medelvärme. Smaka av med ev. mer salt och peppar. Ta kastrullen från värmen och ha i 3/4 dl räkor. Servera soppan och NJUT! Soppan räcker till 1 person.

Jag är ingen riktig soppälskare, men detta var så gott. En kraftig, tydlig smak från räkbuljongen. Prova detta! Lyssna nu på Fru L ;)

Nu ska jag krypa ner i min sköna fåtölj med en stor filt, ha I i famnen och börja på en ny bok! Och tända massa ljus :)

Kram C

6 kommentarer:

Sara sa...

Oh vad gottit! Kan kanna den smarriga lukten anda hit :) Brukade bli besviken de ganger jag gjort egen kyckling buljong, att det blir sa vattnigt o smaklost pa de gamla benen, men kan tanka mig att rakor efterlamnar lite kraftigare smak. Mycket bra tankt fran din sida!

Mitt liv som fru L sa...

Sara: Kyckling buljong har jag hört ska vara ganska svårt, blir inte så mycket smak som du säger. Jag måste ta och prova att göra köttbuljong någon gång!
Med räkskal blir det otroligt mycket smak! Hur länge ska du stanna i England och vad gör du där?

Kram C

Sonja Kidron sa...

Vuxenpoäng! Och vad GOTT det låter och ser ut!! Mums!! :)

Ha en underbar kväll C!
Kram Sonja

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Jag lyssnar, och skriver ut receptet :-)

monkan sa...

Ja vuxenpoäng! Brukar bli nice med avkok på räkor. Jag har musselspad i frysen nu..,och jag tycker visst att det blir smak koka på kycklingskrov! ;)
Kram/M

Unknown sa...

Ja jag lyssnar!!!!
*måstekokabuljong*
Kraaaaam <3