söndag 15 april 2012

Söndagsmiddag!

Dagens middag blev såå god! Lax och spenat är en kombo som verkligen funkar tycker jag. Laxen la jag med skinsidan ner i en smord form, saltade och pepprade och pressade över lite citron. Sedan in i ugnen på 200g i 15 minuter ungefär. Undertiden fräste jag på spenat som jag kryddade med endast salt, peppar och en skvätt citron, sen hade jag i 1 dl grädde och 2 rejäla msk philadelphia ost, jag tog även lite av vattnet från den kokta blomkålen ( 2-3 msk), för såsen blev lite för tjock enligt mitt tycke! Till laxen och spenatsåsen serverade jag kokt blomkål med smör, sockerärtor med lite fetaost uppepå! Enkelt och gott!

Helgen har bjudit på fint väder och varma vindar. I lördags åkte vi och köpte ekologiska fina bruna ägg från en äggbod inte långt från där vi bor. Ekologiska ägg är ju så mycket godare än vanliga, men den störta anledningen till att jag köper ekologiska ägg är för att hönsen har det bättre. Jag såg en dokumentär som Jamie Oliver gjorde för ett par år sedan, i den visade han hur dåligt hönsen har som inte får gå fritt. Hönsen sitter inklämda i burar, burarna är staplade på varandra så hönsen skiter och pissar på varandra. Misär kallar jag det, och efter det programmet har jag inte haft hjärta att köpa icke ekologiska ägg. Jag köper alltid ute på landet i någon äggbod inte ens på Ica köper jag. Ett tag köpte vi av en vi kände och där vi fick se att hönsen hade det bra. Mitt tips är att ALLTID köpa ekologiska ägg!
Oj, vad jag kom av mig nu ;)
I allafall sen åkte vi köpte lite mat och avnjöt det i vårt varma uterum (28gr) och pratade länge, länge om ditt och datt. Det är så mysigt att bara prata med min M, vi har så roligt ihop, han är min bästa vän! I morgon ska vi äta något med köttfärs, vad har jag inte bestämt ännu det återstå att se!
Hoppas Ni har haft en härlig helg!

Kram C

3 kommentarer:

Luiza sa...

Låter som ni har det mysigt ihop på det där varma uterummet =).

Maten ser , som vanligt , god ut.

Sov så gott.
Kramar/
Luiza

Mitt liv som fru L sa...

Luiza: Det hade vi! Supermysigt! Men du får det att låta som att vi gjorde mer än bara prata, hehehe ;) Skojja bara!!!!!
Sov gott du med!
Massa KRAMAR

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mmmm... jag älskar lax. :-)