onsdag 6 juni 2012

Är detta ett LCHF-bröd?

I takt med att LCHF blir större och större och framför allt vanligare ute i stugorna, så tas mer och mer sk. "falska" produkter fram som verkligen inte är LCHF.


Detta som många butiker kallar för ett LCHF- bröd är inget LCHF- bröd. Brödets tre första ingredienser är vatten, vetegluten och vetemjöl!!!!! Och vad jag vet är vetemjöl ett av de livsmedel man verkligen inte ska äta enligt LCHF just för att det omvandlas till socker i kroppen. Jag tycker det är synd och väldigt vilseledande att butiker och sajter på nätet inte ta reda på fakta innan de annonserar med stora skyltar där det står LCHF-bröd. Även fast det står klart och tydligt på brödpåsen "Low carb" tror många att detta är ett LCHF-bröd? Sedan har jag märkt när jag talar med folk att de tror att det viktigaste är att få så lågt kolhydrat antal på maten som möjligt, tex brödet ovan 2,7 och 3,4 kolhydrater/per skiva. Visst det är lågt men jag hävdar att vi ska tänka på vad det är vi stoppar i oss, vi får inte stirra oss blind på siffror hit och dit när det gäller kolhydrater. Jag skulle hellre äta ett bröd jag gjort själv på ägg, ost, creme fraiche/grädde, fett, mandel/kokomjöl och diverse kryddor, där jag vet vad som är i, även om det skulle innehålla mer kolhydrater/skiva än brödet på bilden. 


Jag börjar faktiskt blir orolig för vart den här LCHF-trenden håller på att ta vägen. Läste på en blogg igår där hon skulle äta på restaurang och blev glatt överraskad när det fanns en LCHF-meny. Saken var den att såsen innehåll hör och häpna maizena, som är värre än vetemjöl att reda av en sås med. Så vi måste vara väldigt uppmärksamma och frågvisa, för mycket är inte LCHF. 


Hur resonerar ni kring detta bröd? Ska vi bara stirra och blind på kolhydrat antalet och inte på vad det är för livsmedel vi stoppar i oss?


Kram C

2 kommentarer:

Unknown sa...

Har provat detta o det triggar alldeles galet!
Så jag håller med ett egetbakat kanske m mer carb/skiva men som inte triggar är att föredra!!
r

Mitt liv som fru L sa...

Fröken Nilssons kök: Jag behöver inte prova, för jag VET att jag skulle trigga igång minst lika mycket på det där brödet som ett vanligt rostbröd. För övrigt är det ingen skillnad för mig mer än att bröden heter olika! ;)

Ha en toppendag!

Kram C