fredag 1 juni 2012

FREDAG och krämig gryta!

Helt galet att det är 1:a juni, jag hänger inte med!!!!! Fast det känns extra bra att det är fredag, helt klart bästa dagen på hela veckan! Jag har precis förberett dagens middag: en krämig/kryddig kyckling gryta, jag tänkte ge er receptet...
I grytan använder jag de här sockerfria buljongtärningarna från lchf-butiken.
 Köpte Chicken steak kryddan sist jag handlade och den fick åka i gryta också!
Förresten vad använder Ni för buljongtärningar när Ni gör såser/grytor? Jag kör faktiskt både Wurzl och Knorr, men jag använder kanske halva eller 1/4 del av varje buljongbit om jag tar Knorr. Jag vet att de innehåller en del skit men när jag använder så lite tycker jag inte att det är så farligt. Hur resonerar Ni kring buljongtärningar?


Kryddig kycklinggryta   2-3 port


1 kycklingfile c:a 130-150 g
1 pkt kabanoss 180 g
1 gul lök
1/2 buljongtärning 
1-2 msk Chicken steak krydda
curry
1/2 dl finhackad persilja
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
salt o peppar
kokosfett el smör till stekning


Skär korven i tunna skivor och stek i kokosfett, när det fått färg lägg över korven på en tallrik och ha i den strimlade kycklingen i grytan och fräs på. Hacka under tiden löken grovt och ha den i grytan och krydda med chicken steak , curry, salt och peppar, ha i korven. Låt kryddorna fräsa på en stund, smula sedan ner buljongtärningen på med grädde, creme fraiche och låt puttra 5-10 minuter. Hacka persiljan och släng i precis innan servering. Servera med stekt vikål eller kokt/stekt blomkålsris.
Det här är korven jag använder, tycker den innehåller bra saker och har en
hög kötthalt vilket jag tycker är viktigt! Ett litet tips bara :)
Jag lägger upp bilder på den färdiga grytan ikväll när vi ätit! Prova detta nu, jag har provsmakat liiite och det smakade ljuvligt! Ha en toppenhelg alla!


Kram C

3 kommentarer:

Anonym sa...

Smaskigt, älskar dessa kryddor från Santa Maria. Jag tycker som du när det gäller buljong ;)
Ha en underbar fredag.
Kram jenny

Mitt liv som fru L sa...

Jenny: Jag ska köpa flera av de där kryddorna! Så goda!

Trevlig helg!

Kram C

Unknown sa...

Jag tycker också de här kryddorna är goda! Brukar använda de här buljongtärnngar som du och beställer de från LCHFbutiken.se.
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana