tisdag 19 juni 2012

Hur göra?

Jag har under en längre tid funderat på det här med LCHF-vänliga sockersorterna som poppar upp överallt. Stevia, Icas Stevia, Sukrin mellis, sötrix, osv. Är det bra för oss sockerberoende att äta dessa? Även fast det är ett "okej" LCHF-socker? Kommer jag som sockerberoende trigga även på detta socker? Är det ens bra för icke sockerberoende att äta det där sockret?


Än så länge har jag bara använt mig att LCHF-butikens svindyra stevia som är så starkt att jag knappt kan lukta på det utan att bli yr ;) 
Jag har använt det i mina smoothies, bara en knivsudd för att få bort den sura smaken av hallonen. Jag har haft det i yoghurt för att även där få bort syrheten. Men jag har mer och mer börjat tänka på om det verkligen är så smart att äta stevia även fast det är LCHF-godkänt...


Jag menar jag äter ju LCHF för att bli fri från mitt sockerberoende, då är frågan om det är smart att ändå äta socker även fast det klassas som ett icke riktigt socker, såsom strösocker...?
Jag tycker det är svårt att veta vart jag ska dra gränsen. Jag läser på facebook och andra bloggar där många äter LCHF, men de äter jordgubbar som de vräker stevia på, för det är ändå ju så mycket nyttigare än vanligt strösocker. Eller där de byter ut kanelbullen mot en bulle gjord på mandelmjöl och sukrin mellis...Eller så äter de flera rutor mörk choklad varje kväll...Tanken som slår mig då är: Har dessa personer då verkligen bytt beteende när de ändrat livstil och börjat med LCHF? Även fast det är äter "okej" fikabröd osv nu...Eller har de bara hittat substitut för sitt gamla liv/beteende? 


Jag tycker det är jättesvårt att veta vad jag vill, sjukt svårt! Rent spontant vill jag inte äta fikabröd, bakverk eller godis även fast det är gjort på LCHF-socker. Mest för att jag känner att jag inte ändrar mitt beteende då, jag fortsätter lixsom missbruka socker även fast det är ett "okej" socker eller mjöl. Samtidigt som andra delen av mig tycker att det är väl "kanon" att jag kan äta LCHF-vänligt och inte känna mig utanför, jag kan äta kanelbulle, chokladbollar och bröd...varför skulle jag avstå ifrån det?
Å andra sidan lägger jag hellre kolhydrater på grönsaker och mejeriprodukter, mest för att jag är rädd för att LCHF-sockret kanske kan trigga mig...för jag vet faktiskt inte om det gör det...Ska jag avstå bara för att vara på den säkra sidan?


Hur resonerar Ni kring LCHF godkända sockersorter? Hur ofta äter Ni det i er kost?

7 kommentarer:

ryskadockor sa...

Jag håller helt med det du skrivit! Under min tid jag ätit lågkolhydratkost har jag aldrig använt "LCHF-vänlig sötning"! Jag är helt enkelt rädd att detkan trigga igång mitt sötsug, eftersom jag är sockerberoende i grunden... Jag har t.o.m. ätit mejerifritt sedan januari och mår otroligt bra av det, både fysiskt (magen) och psykiskt (har betydligt färre raseriutbrott som jag speciellt haft under min PMS-tid och färre dagar med deppig känsla). Jag bakar något LCHF-vänlgt väldigt sällan, bara när det är något speciellt som ska firas... jag bakar LCHF-bröd sällan också, då jag kan trigga igång mitt överätande... Jag är en sådan människa med olycklig kombo av sockerberoende och överätande... och frö att hålla det inom hårda gränser måste jag hela tiden ha koll på vad jag stoppar i mig och vad kan trigga igång sötsuget/överätande... :(
Tack för dina kloka tankar/ord!
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Lana: Det låter väldigt klokt hur du resonerar! Jag har ju tur att inte trigga på mejeriprodukter än, jag säger alltid än för det kan mycket väl bli så att jag får ta bort det i framtiden. Jag försöker tänka på att äta mer smör/smörsåser och avokado som fett. Vad äter du för fett förutom majonäs? Jag äter sällan LCHF-bröd heller, mest för att det inte är så gott och sen för att det blir en hel del kolhydrater. Kan du äta knäckebröd gjort på frön? Eller triggar det dig med?

Jag både överäter och underäter. Som nu tex äter jag alltid LCHF-middag men därimellan äter jag godis och chips eller så äter jag inget. Sjukt svårt att bryta onda vanor. Men jag tror att mina rutor choklad gjorde att jag tog återfall sist. Vet faktiskt inte hur jag ska ta mig tillbaka igen...väldigt jobbigt är det att vara beroende av socker...det önskar jag inte ens min värsta fiende!

Massa Kramar ifrån mig
C

ryskadockor sa...

Precis som dig äter jag mycket smör och smörsåser...
Knäckebröd kan triggar igång mitt överätande, för då kommer liksom "gamla" känslan tillbaka i min hjärna... när jag förut kunnat trycka i mig ett helt paket knäckebröd med smör, ost och sylt på... usch... bläää... när jag tänker nu. På jobbet säger många till mig att jag gör konstiga matval... för jag är ju inte överviktig, då kan jag, enligt de, äta vad jag vill... men det handlar i inte om vikt i mitt fall... utan det hemska sockerberoende/överätande som nästan tagit kontroll över mitt liv och fortfarande sitter kvar fat just nu djupt begravat... men jag är livrädd att det kan uppstå situationer i mitt liv som gör att monstret vaknar igen... :(
Jag håller med... att vara beroende av socker önskar jag inte heller min värsta fiende!
Tack att du bloggar och att vi kan prata om det som vi kämpar mot och kanske klara av det tillsammans! :)
Stora kramar!
//Lana

Mitt liv som fru L sa...

Lana: Att andra människor som inte har vår problematik med maten inte förstår...det är bara att acceptera att det är så. De kommer aldrig förstå oss och vi kommer aldrig förstå dom.
Måste vara väldigt jobbigt att folk kommenterar ditt matval för att du inte är överviktig, stå på dig. Man kan ha problem med maten oavsett storlek. Men många förstår inte det utan tror att smala kan och ska äta allt.

Gå in på youtube och sök på Bitten Jonsson, där finns en föreläsning om sockerberoende och beroendeproblematik. Kolla också in www.bittensaddiction.com
Om du inte redan känner till henne.

Kram C

ryskadockor sa...

Tack för tipset och dina fina ord! :)
Kramar till dig! :)

Monica Hansen sa...

Vi har ätit LCHf till och från i två år nu, och det är bara nån gång ibland vi äter nåt med sötning, som nu till helgen t.ex men det bästa är att inte äta söt mat alls, ingen frukt, inga jordgubbar, bara hallon till fest.. och frysta jordgubbar innehåller mindre mängd kolhydrater ön färska, trist men sannt.. bra i början är att lära sig att inte äta mat med socker eller söta smaker.. Glad Midsommar!

p.s fin blogg o lycka till!

Mitt liv som fru L sa...

Monica: Tack för att du ger din syn på det här med sötning! Kloka ord!
Välkommen till min blogg :)

Kram C