fredag 14 september 2012

Beef stew

Sorry att det inte blivit så mycket recept på sista tiden, jag har lixsom inte haft lust med det alls. Sen har jag ätit ganska tråkig och enformig mat såsom omelett, det känns inte så väldans inspirerande att visa er ;) I går gjorde jag en jättegod lövbiffgryta, här har Ni receptet...

Lövbiffgryta med sting                4 port

500g lövbiff
2 dl purjolök
3 vitlöksklyftor
10 små champinjoner
1 gul paprika
1 röd paprika
3 tsk sambal oelek
chilisås, typ som tabasco...inte den där tjocka söta varianten från Felix
1 buljongtärning + 1/2-1 dl vatten
4 dl grädde eller kokosmjölk
salt o peppar
smör/kokosfett till stekningen

Strimla lövbiffen i smala bitar, stek i rikligt med smör, salta och peppra. Hacka under tiden purjolök, vitlök och champinjoner. När köttet är genomstekt lägg över det på en tallrik och börja fräs på purjolök, vitlök och champinjoner i lite mer fett. Ha i sambal oleken och chilisåsen och fräs på en stund till. Ta sedan i buljontärningen plus 1/2 dl vatten till att börja med, sen i med grädden, köttet och låt allt koka i minst 10 minuter. Om såsen blivit för tjock så ha i lite mer vatten. Smaka av, salta och peppra. Hacka paprikorna och ha i precis innan servering så de fortfarande har tuggmotstånd. Receptet går att göra mejerifritt, byt bara ut grädden mot kokosmjölk! 
Till lövbiffgrytan gjorde jag blomkål/zuccini ris till mig. Jag körde grönsakerna
i matberedaren (hatar att riva på rivjärn) och stekte det i smör! Gott :)
Kram C

2 kommentarer:

Sonja Kidron sa...

En härlig höstgryta och visst har du ju uppenbarligen lagat lite god mat ändå. Det här låter toppngott! :)

Ha en riktigt härlig fredag!
Kram

Unknown sa...

Det här receptet låter ju hur gott som helst! Jag bokmärker receptet! :)
Ha en mysig och lugn fredagskväll!
Kram kram
//Lana