tisdag 7 augusti 2012

Gorgonzolasås

Såsen ser lite klumpig ut på bilden, det är för att den var kall när jag tog bilden!
I söndags bjöd vi hit svärisarna på 3 rätters. Till varmrätt blev det helstekt fläskytterfilè, rostade grönsaker och potatis samt gorgonzolasås. Här har Ni receptet!

Gorgonzolasås                  4 port

1/2 liten gul lök
1/2 buljongtärning + 1 dl vatten
150 g gorgonzola (jag tog Galbanis Intenso)
3 dl grädde
salt o peppar
smör 

Finhacka löken och fräs på den i en kastrull med smör, ha på lite salt på löken det gör att löken inte bränns. Ha sedan i buljongtärningen och vatten. Jag använde stekskyn från när jag stekt köttet. Häll på grädden och smula ner gorgonzolan. Låt sedan såsen sjuda på svag värme i 15-20 minuter. Då blir det riktigt tjock och fin, salta och peppra om det behövs!

Kram C

1 kommentar:

Unknown sa...

Gorgonzola är så gott!!
Höjer alla rätter (tror jag)