fredag 24 augusti 2012

Vikten av våg

Jag har tänkt en hel på det här med att väga sig, när man gör en viktresa. Varför är det viktigt? Är det ett sätt att ha kontroll? Eller är det för att ha koll så att man inte går ner för mycket eller lite? Eller fungerar det som en morot för vissa? 
Jag har märkt att det bland många är en hysteri kring det här med att väga sig, vissa väger sig till om med varje dag...Enligt mig är det vansinne, då har det enligt mig gått för långt och blivit en besatthet. Det finns ingen anledning överhuvudtaget att väga sig så ofta, ingen alls. 

Och sen en annan sak är det så viktigt att veta vad en liten siffra på vågen säger? Kan du inte leva utan den siffran? Surfar jag runt på bloggar där människor lägger ut före och efterbilder på sina viktresor så blir folk nästan provocerade om de inte får veta hur mycket personen vägde innan och efter. Jag menar räcker det inte att man ser med blotta ögat att personen gått ner? Spelar det någon roll för andra om de vet exakt vad den personen väger, eller hur mycket den gått ner? Och i så fall varför? Det är hela tiden mest fokus på hur många kilon en person gått ner...Och det tycker jag är det minst viktiga i sammanhanget. 

Jag har aldrig haft något problem med vågen, aldrig haft en hatkärlek till den. Jag har inget behov av att väga mig varje vecka under viktminskning. Jag mår inte dåligt om jag ser att jag väger över 110 kg, det gör jag faktiskt inte. Jag konstaterar mest att det är så mycket jag väger, sen är det inget mer med det. Sist jag gjorde min viktresa vägde jag mig 1gång/månad. Såhär i efterhand kan jag nog ha struntat i det helt. Jag kan inte heller säga att det hjälpte mig att bli mer motiverad. Jag vägde mig, såg siffran, sen gick jag av vågen. That`s it!
Jag kanske helt enkelt borde göra mig av med den där vågen...
Hur tänker/resonerar Ni kring detta? 
Vore det konstigt att göra en viktresa utan att väga sig alls?

"Every day you wait is another day you won`t get back again"

Kram C



5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller med till 100%!
Jag har inte heller nån våg... utan jag kollar det på kläderna om jag gått upp i vikt eller gått ner i vikt...
Ha en toppen lördag!
Kram kram
//Lana

monkan sa...

Jag har en våg som jag använder allt mer sällan...den stressar lite och jag har ingen övervikt. Bättre då att upptäcka att byxorna inte stramar i midjan!
För det lustiga med mig sedan jag började äta LCHF är att jag inte gått ner jättemånga kilo men jag har fått en helt annan figur. Fått tillbaka en midja t ex. Och jag tycker det är snyggare med former än rak...så jag känner mig nöjd. Utan våg!
Kram/M

helenesskolsida sa...

Jag äger en våg, kliver upp på den varje morgon men det är också allt. Förr var vågen min bäste vän och något otroligt hatat. Minsta lilla ner och jag tappade motivationen. Så här höll jag på i flera år, upp ner, upp, ner, upp ner, tills jag en dag valde att skita i vågen och inrikta mig på verkligheten nämligen hur kläder sitter och vad spegelbilden visar. DÄR är sanningen, vågen visar bara siffror men säger absolut ingenting om hur jag ser ut.

Varför jag väger mig vet jag inte, den är liksom en vana men numera bryr jag mig inte ett skvatt vad den visar för siffror. DET var totalt fokus förr. Nu är det snarare ett konstaterande och sen inte mer men nog borde vågen få semester. Kanske skulle ställa in den i garderoben redan nu?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag tror att många skulle må mycket bättre utan en våg och en faktisk siffra på vad man väger... men alla är olika. Jag tror ett bättre sätt att "mäta" är att mäta sig själv med måttband om man nu vill ha mått. Där ser man oftast större skillnad, snabbare än på vågen. Fast kroppsmåtten märker man ju skillnad på när man sätter på sig kläder också.

Jag har en våg som jag kliver upp på ibland. Ibland väger jag mer än jag vill, ibland är jag nöjd. Fast oftast mår jag bäst när kroppen mår bra, oavsett vad vågen säger.

Så skippa vågen och satsa på att må bra!

Mitt liv som fru L sa...

Tack för att Ni delar med er! Låter som att Ni alla har ett sunt beteende till era vågar!

Ha en toppenhelg allihopa!
Kram C <3