tisdag 14 augusti 2012

Köttfärsås

Åt en supergod köttfärsås idag till middag, så jag tänkte dela med mig av receptet till er!

Köttfärsås              4-6 port

800 g blandfärs
1/2 lök
3 st stora vitlöksklyftor
2 msk tomatpurè
1 tsk paprikapulver
1 dl färsk krusig persilja
1/2 dl färsk timjan
1 buljongtärning + 2 dl vatten
1 pkt krossade tomater (400g)
1 dl grädde (kan uteslutas)
1 dl creme fraiche (kan uteslutas)
1 liten gul paprika
100g zuccini
salt o peppar
1 dl kokosfett (smör eller olja funkar givetvis utmärkt det också)

Fräs på färsen i kokosfettet i en stor gryta. Hacka under tiden lök och vitlök, plus örterna. När färsen fått lagom med färg, i med lök, vitlök och örterna, rör runt och tillsätt tomatpurèn och paprikapulvret, salt och peppar. Låt fräsa på en stund. Ha sedan i buljontärning och vattnet samt krossade tomaterna, grädden och creme fraichen. Låt allt koka upp och koka sedan på låg värme i 45 minuter. När 45 minuter gått, hackas zuccinin och paprikan och det läggs i köttfärsåsen, sen ere klart! Grytan kan göras dagen före den ska ätas, då är den nästan ännu godare! Jag åt köttfärsåsen med stekt vitkål, men stekt eller kokt blomkålsris är nog minst lika gott. Eller varför inte äta köttfärsåsen som den är med en klick smör, majonäs eller cremefraiche!
Jag hade på en massa ost också, men det tog jag inte med på bilden för
då skulle Ni ju inte se köttfärsåsen! 

Tack för ert stöd och fina kommentarer på mitt förra inlägg, Ni är sååå fina allihopa!

Kram C






2 kommentarer:

Unknown sa...

Smarrigt!!!
Köttfärssås här hemma lagas med ett jubel ;) sonen fullkomligt äääälskar!

Unknown sa...

Mums, mums! Tack för påminnelsen om en enkel men god maträtt! Måste lga den också! :)
ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana