tisdag 21 augusti 2012

Pessssssssssto


I min pesto har jag manchego ost istället för parmesan och cashewnötter
för att det blir godare än pinjenötter!
Pesto på fru L vis

1 kruka basilika
100g orostade och osaltade cashewnötter
150 manchego
1 vitlöksklyfta
2-3 dl raspolja (vill Ni ha i olivolja eller kallpressad rapsolja så ha det!)
salt o peppar

Ta fram en matberedare, lägg i nötter, vitlök, osten, basilikan och peppra ganska så mycket. Kör tills allt blivit som en torr sörja. Fortsätt köra smeten och droppa undertiden i olja i en fin stråle. När peston fått rätt konsistens smaka ev av med salt och vitlök. Denna pesto ihop med grillad kyckling eller en bit lax, galet gott kan jag säga!
Är det någon som vet hur länge peston håller sig fräsch i kylen? Går det att frysa?

Kram C





4 kommentarer:

Unknown sa...

Undra om jag ska våga mig på denna pesto ;) cashewnötter är ju bara så gaaalet gott!!

Ingen aning hur länge den håller pesto brukar gå åt här hemma ;)
och sen gör jag bara en liten omgång i taget....

kram Annica

Mitt liv som fru L sa...

Fröken Nilssons kök: Prova! Fast iofs om du triggar på cashewnötter är det kanske bättre att ta pinjenötter. Mandel vet jag många använder sig av när de gör pesto!

Kram C

Maria sa...

Vilken kul ide med cashew istället.. måste jag testa. Jag har så mycket basilika hemma så jag tänkte testa att frysa pesto inför vintern. Iaf frysa basilika för jag kommer inte att hinna göra av med den. Och pesto är ju så gott!
=)

Mitt liv som fru L sa...

Maria: Prova det blir jättegott! Håller med dig pesto är såå gott :)

Kram C